Skip to main content

Featured

944/2 EKONOMI KONSEP

BAB 2 : PERAKUNAN PENDAPATAN NEGARA PENDAPATAN NEGARA -Jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik sesebuah negara dalam tempoh setahun. KELUARAN DALAM NEGARA KASAR (KDNK) Jumlah nilai barang akhir dan prekhidmatan yang dikeluarkan di dalam sesbuah negara oleh faktor pengeluaran milik negara atau milik negara asing dalam setahun KELUARAN NEGARA KASAR (KNK) -Jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik negara berada dalam negara dan diluar negara PENDAPATAN FAKTOR BERSIH DARI LUAR NEGARA (PFBLN) -Perbezaan antara nilai penerimaan pendapatan faktor tempatan dari luar negara dengan nilai pembayaran pendapatan faktor asing ke luar negara KELUARAN NEGARA BERSIH(KNB) -Jumlah nilai barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik negara setelah ditolak susut nilai. KNK NOMINAL -Jumlah nilai barang dan perkhidmatan yang dihitung berdasarkan tingkat harga tahun sem

946/1 PENGAJIAN PERNIAGAAN NOTE

PREDICTION Cg aZLy PP Sem1 STPM 2020..

PREPARE [5-6 NOV 2019]
BAB 1 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M, KAJIAN KES 10-15M : JUMLAH MAX BAB 1 =40-55M]

TARGET 2 SOALAN STRUKTUR

1. 4 ELEMEN PERNIAGAAN [LAST STPM 2017 “maksud brg & perkhidmatan”]
1)MENYEDIAKAN BARANG DAN PERKHIDMATAN
2)WUJUD PERTUKARAN NILAI
3)MENDAPATKAN KEUNTUNGAN PERNIAGAAN
4)MEMUASKAN KEPERLUAN DAN KEHENDAK PENGGUNA

2. BEZA ORGANISASI PERNIAGAAN DAN BUKAN PERNIAGAAN [LAST 2014]
ASPEK
ORGANISASI PERNIAGAAN
ORGANISASI BUKAN PERNIAGAAN
MATLAMAT
Memaksimumkan keuntungan sebagai pulangan kepada pemilik perniagaan.
Menjaga kepentingan dan kebajikan sosial ahli-ahli yang menganggotai organisasi tersebut.
AKTIVITI UTAMA
Menjalankan proses pengeluaran, penghasilan atau penjualan barang dan perkhidmatan
Aktiviti utama bercorak kemasyarakatan atau aktivii sosial seperti kempen, kursus dan ceramah.
SUMBER KEWANGAN
Diperoleh daripada pelaburan pemilik perniagaan, simpanan peribadi, pinjaman kewangan dan keuntungan perniagaan.
Diperoleh daripada kutipan yuran ahlli, derma atau tajaan sesuatu pihak lain, geran kerajaan.
PERUNDAGAN (PENUBUHAN ATAU PENDAFTARAN)
DItubuhkan di bawah akta syarikat 1965, Akta Perkongsian 1974, Akta koperasi 1993.
Ditubuhkan dibawah akta pertubuhan 1966
PENDAFTARAN ORGANISASI
Didaftarkan di pendaftar syarikat
Didaftarkan di pendaftar penubuhan
PENCUKAUAN
Dikenakan cukai
Tidak dikenakan cukai
PENGURUSAN
Hak menguruskan organisasi bergantung kepada pihak pemilik saham terbanyak.
Hak menguruskan organisasi melalui pasukan pengurusan yang dipilih secara demokrasi.

3. PERANAN PERNIAGAAN KPD MASYARAKAT [2016-KPD PEMILIK&NEGARA, 2018-KPD PENGGUNA]
1.Menyediakan pelbagai barang dan perkhidmatan bagi memenuhi keperluan dan kehendak serta cita rasa masyarakat.
2. Mewujukan peluang perniagaan sampingan seperti pembekal barang mentah
3.Menyediakan peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat.
4.Pembangunan masyarakat setempat dengan kemudahan infrastruktur lengkap.
5.Menjalankan tanggungjawab sosial kepada masyarakat seperti sumbangan
6.Memastikan aktiviti perniagaan yang dijalankan tidak menjejaskan kualiti alam sekitar.

4. PROSES PERNIAGAAN – TARGET ESEI [LAST 2016-STRUKTUR]
1.INPUT
2.PROSES TRANFORMASI
3.OUTPUT
4.PEMASARAN
5.UNTUNG /RUGI

5. CABARAN PERNIAGAAN MASA DEPAN [BELUM PERNAH]
1.CABARAN GLOBALISASI
2.PENINGKATAN KEMAJUAN TEKNOLOGI
3.PENINGKATAN TANGGUNGJAWAB SOSIAL
4.PENINGKATAN SISTEM PERNIAGAAN ISLAM
5.KEWUJUDAN BLOK-BLOK PERDAGANGAN
6.SUMBER SEMAKIN BERKURANGAN
7.PERUBAHAN STRUKTUR DEMOGRAFI
8.JARINGAN PERNIAGAAN
9.MENINGKATKAN PRODUKTIVITI
10.KEPEKAAN TERHADAP ISU ALAM SEKITAR
11.BENTUK PEMILIKAN PERNIAGAAN.

6. PERSEKITARAN UMUM –TARGET ESEI [LAST 2018 –STRUKTUR]
1.PERSEKITARAN EKONOMI
2.PERSEKITARAN PERSAINGAN DAN JARINGAN
3.PERSEKITARAN SOSIOBUDAYA
4.PERSEKITARAN POLITIK DAN PERUNGDANGAN.
5.PERSEKITARAN TEKNOLOGI
6.PERSEKITARAN PRASARANA
7.PERSEKITARAN ANTARABANGSA

7. PERSEKITARAN TUGAS – TARGET STRUKTUR / KAJIAN KES [LAST 2016 – ESEI]
1.PELANGGAN
2.PEMBEKAL
3.PEMBIAYA
4.PELABUR
5.PESAING
6.KERAJAAN
7.PEKERJA
8.MASYARAKAT

8. CIRI SYARIKAT – [LAST 2013 – PERKONGSIAN, 2014-MILIKAN TUNGGAL, 2017-CIRI KOPERASI & PERKONGSIAN]
9. BEZA MILIKAN TUNGGAL & PERKONGSIAN [BELUM PERNAH]
10. BEZA PERKONGSIAN & SYKT  [BELUM PERNAH]
11. BEZA SYARIKAT & KOPERASI [BELUM PERNAH]
12. LANGKAH PENUBUHAN MILIKAN TUNGGAL/PERKONGSIAN, SYKT, & KOPERASI [BELUM PERNAH]

13. AKTIVITI PERNIAGAAN BERASASKAN PENGELUARAN [BELUM PERNAH]
1.EKSTRAKTIF
2.BARANGAN PENGGUNA
3.BARANGAN INDUSTRI
4.PEMBUATAN
5.PEMASANGAN

14. PERANAN SEKTOR AWAM / BADAN BERKANUN [BELUM PERNAH]

15. TAHAP PENGELUARAN  [BELUM PERNAH]
1.PRIMER
2.SEKUNDER
3.TERTIER

PREPARE [7-8 NOV 2019]
BAB 2 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M, KAJIAN KES 10-30M : JUMLAH MAX BAB 2 =40-60M]

1. REVOLUSI INDUSTRI [JAMES WATT] / REVOLUSI HUBUNGAN MANUSIA [ELTON MAYO] /REVOLUSI ICT [ROBOTIK] [LAST 2013-PENGURUSAN SAINTIFIK F.TAYLOR]
REVOLUSI INDUSTRI 
2. HUBUNGAN JABATAN PENGELUARAN DGN JABATAN SUMBER MANUSIA /KEWANGAN [LAST 2016 –JAB PEMASARAN]
3. PROSES PENGELUARAN [LAST 2017 – LAKAR RAJAH]
4. REKA BENTUK PENGELUARAN [LAST 2014[U]]
1.SIMPLIFICATION
2.STANDARDIZATION
3.MODULAR

5. JENIS-JENIS PENGELUARAN [LAST 2014[U]]
1.PENGELUARAN MENGIKUT TEMPAHAN
2.PENGELUARAN SECARA MASSA
3.PENGELUARAN SECARA BERKELOMPOK

6. OBJEKTIF SUSUN ATUR PROSES PENGELUARAN [BELUM PERNAH]
1.Meminimumkan kos pengendalian bahan dan kos sewaan ruang.
2.Meningkatkan kecekapan penggunaan ruang dan sumber
3.Menggunakan tenaga buruh selaras dengan pengendalian susun atur kilang secara berkesan untuk mengelakan pembaziran tenaga.
4.Mengelakkan berlakunnya masalah kesendatan ketika proses pengeluaran
5.Maklumat dapat disebarkan dengan pantas dan komunikasi  antara pekerja berjalan dengan lancar.
6.Memudahkan pergerakan keluar masuk bahan mentah dan produk dari kilang.
7.Meminimumkan inventori kerja dalam proses.

7. FAKTOR PEMILIHAN LOKASI KILANG -ESEI [LAST 2015]
1.Bekalan tenaga buruh yang tersedia
2.Kos pengangkutan
3.Bahan mentah
4.Kemudahan infrastruktur
5.Peraturan dan kawalan undang-undang
6.Faktor persekitaran
7.Jarak lokasi kilang dengan pasaran sasaran
8.Insentif pelaburan

8. KAEDAH PEMERIKSAAN – MENYELURUH [LAST 2016 – PELAN PERSAMPELAN]
1.PEMERIKSAAN MENYELURUH
2.PELAN PENSAMPELAN

9. ALAT KAWALAN KUALITI [BELUM PERNAH]
1.KAWALAN PROSES SECARA STATISTIK
2.ANALISIS NILAI TAMBAH
3.CARTA KAWALAN
4.KAJIAN KUALITI/ KOS
5.PASUKAN PENAMBAHBAIKAN KUALITI
6.PENANDA ARAS

10. PENDEKATAN KAWALAN KUALITI [LAST 2013-KES]

11. PENGIRAAN EOQ & ROP [BELUM PERNAH] – TULIS FORMULA + KIRA
12. KONSEP MEREKAYASA [BELUM PERNAH]
13. KONSEP SISTEM PEMBUATAN LUWES [BELUM PERNAH]
14. KONSEP REKABEBNTUK BERBANTU KOMPUTER [BELUM PERNAH]
15. KONSEP PEMBUATAN BERBANTU KOMPUTER BERSEPADU [BELUM PERNAH]

PREPARE [9-11 NOV 2019]
BAB 3 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M, KAJIAN KES 10-30M : JUMLAH MAX BAB 3 =40-60M]

1. MAKSUD PEMASARAN & KEPENTINGAN [BELUM PERNAH]

2. PROSES PEMASARAN –ESEI [LAST 2016]
1.MENILAI PELUANG-PELUANG PEMASARAN
2.MEMILIH SASARAN PASARAN
3.MEMBINA CAMPURAN PEMASARAN
4.MENGURUS USAHA PEMASARAN

3. ANALISIS SWOT [BELUM PERNAH]
4. STRATEGI PEMASARAN – STRUKTUR [LAST 2017 –ESEI]

5. FAKTOR MEMPENGARUHI GELAGAT PENGGUNA [BELUM PERNAH]
6. PROSES PEMBELIAN PRODUK BAHARU [BELUM PERNAH]

7. PROSES PENYELIDIKAN PEMASARAN [LAST 2014-ESEI]
1.Mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif penyelidikan
2.Membentuk rancangan penyelidikan
3.Mlelaksanakan penyelidikan dan menganalisis data
4.Menginterprestasikan data dan melaporpenemuan

8. STRATEGI MENYASARKAN PASARAN [LAST 2016]
9. PROSES PELETAKAN PASARAN [BELUM PERNAH]
10. STRATEGI PELETAKAN PASARAN [BELUM PERNAH]
11. MAKSUD CAMPURAN PEMASARAN & ELEMEN CAMPURAN PEMASARAN [BELUM PERNAH]
12. MAKSUD PRODUK & BEZA PRODUK FIZIKAL DAN PRODUK PERINDUSTRIAN [BELUM PERNAH]
13. CIRI-CIRI PRODUK [BELUM PERNAH]
14. KLASIFIKASI PRODUK PENGGUNA [BELUM PERNAH]
15. KLASIFIKASI PRODUK PERINDUSTRIAN [BELUM PERNAH]
16. MAKSUD ATRIBUT PRODUK, PENJENAMAAN, PEMBUNGKUSAN, PELABELAN, DAN KHIDMAT SOKONGAN [BELUM PERNAH]
17. KITARAN HAYAT PRODUK –LAKARKAN RAJAH [LAST 2018 – ESEI]
18. PERANTARA SALURAN AGIHAN PRODUK [BELUM PERNAH]
19. KAEDAH PENENTUAN HARGA PRODUK BARU [LAST 2013]
20. KONSEP IMC DAN TUJUAN [BELUM PERNAH]

Comments

Popular Posts