Skip to main content

Featured

944/2 EKONOMI KONSEP

BAB 2 : PERAKUNAN PENDAPATAN NEGARA PENDAPATAN NEGARA -Jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik sesebuah negara dalam tempoh setahun. KELUARAN DALAM NEGARA KASAR (KDNK) Jumlah nilai barang akhir dan prekhidmatan yang dikeluarkan di dalam sesbuah negara oleh faktor pengeluaran milik negara atau milik negara asing dalam setahun KELUARAN NEGARA KASAR (KNK) -Jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik negara berada dalam negara dan diluar negara PENDAPATAN FAKTOR BERSIH DARI LUAR NEGARA (PFBLN) -Perbezaan antara nilai penerimaan pendapatan faktor tempatan dari luar negara dengan nilai pembayaran pendapatan faktor asing ke luar negara KELUARAN NEGARA BERSIH(KNB) -Jumlah nilai barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik negara setelah ditolak susut nilai. KNK NOMINAL -Jumlah nilai barang dan perkhidmatan yang dihitung berdasarkan tingkat harga tahun sem

946/3 PENGAJIAN PERNIAGAAN NOTE

Sumber : Cikgu Eza🦋: KTESI
PREDICTION CG AZLY PP SEM3 STPM 2019

BAB 1 [STRUKTUR MAX 18M, ESEI MAX 20M, KAJIAN KES MAX 30M = JUMLAH MAX BAB 1 = 60-68M]

1  BEZA USAHAWAN, PENIAGA, PENGURUS – aspek definisi/matlamat/sumbangan/risiko [LAST 15[U]]

ASPEK
USAHAWAN
PENIAGA
 PENGURUS
MATLAMAT
Perniagaan yang mementingkan keuntungan disamping mengutamakan tanggungjawab sosial.
Perniagaan yang mementingkan keuntungan semata-mata bagi menyara diri dan keluarga dan tidak menjalankan tanggungjawab social.
Individu yang bekerja untuk mengurus sumber-sumber organisasi bagi pihak syarikat.
SUMBANGAN
Menjalankan tanggungjawab sosial dengan memberi sumbangan kepada masyarakat.
Tanggungjawab sosial bukan orientasi utama perniagaan.

Hanya bertanggungjawab menjalan tugas yang diamanahkan.
RISIKO
Mampu mengambil risiko yang sederhana dan terhitung
Hanya berminat untuk mengambil risiko yang rendah
Berhati-hati dengan risiko takut dipersalahkan dan dipecat.

2  PERANAN USAWAHAN SUDUT MIKRO [BELUM PERNAH]
- Sumber idea baru dan membuat pembaharuan.
- Melihat masalah yang wujud sebagai pencetus idea perniagaan yang bernas.
- Menangani kekaburan dan ketidakpastian serta sebarang risiko kegagalan.
- Menggembleng faktor-faktor pengeluaran.

3  PENDEKATAN PSIKOLOGI – PELOPOR & ANDAIAN [LAST 14[U]
- Mengkaji usahawan dari sudut-sudut personaliti atau peribadi seseorang usahawan.
- Ciri-ciri seseorang usahawan adalah berbeza denan orang yang bukan usahawan seperti ciri keperluan terhadap pencapaian , kawalan diri yang tinggi (lokus kawalan dalaman),sanggup bekerja kuat dan mengambil risiko.

Pelopor teori ini :
1) Mc clelland
-Mempunyai kehendak pencapaian yang tinggi dan berani memikul tanggungjawab
i. Keperluan pencapaian
ii.Lokus kawalan
iii.Berani mengambil risiko

2) De Vries
- Individu yang tertekan dan tidak mendapat kemudahan semasa kecil, mendorong membuktikan keupayaan ketika dewasa.

3) Model baka
- Ciri-ciri yang lahir daripada identitinya sendiri
- Ciri yang membezakan usahawan dengan bukan usahawan
- Ciri usahawan ialah inisiatif, keupayaan merancang, mengambil risiko, kecekalan dan melibat serta mengesan peluang.

4  CIRI USAHAWAN BERJAYA – KAJIAN KES/ESEI

1) INISIATIF YANG TINGGI
-Usahawan mempunyai semangat untuk melaksanakan tanggungjawab tanpa diarah atau dipaksa

2)BERANI MENGAMBIL RISIKO
-Usahawan berani mengambil tindakan yang  tidak pasti hasilnya seperti risiko kerugian
-Usahawan menghadapi ketidakpastian dengan keyakinan yang tinggi
-Cthnya, membuat pinjaman bank untuk penyelidikan dan pembangunan produk.

3)KREATIF
-Daya kreativiti yang tinggi untuk menghasilkan produk
-Penghasilan produk yang dapat memenuhi kehendak pelanggan.
-Cthnya, memulakan kaedah perniagaan baharu seperti dropship

4)INOVATIF
-Usahawan mampu menghasilkan idea baharu dengan menambah baik produk sedia ada.
-Pembaharuan dalam keluaran yang dapat meningkatkan taraf hidup masyarakat.
-Cthnya, penghasilan makanan yang unik

5)KEYAKINAN DIRI YANG TINGGI
-Usahawan yang berkeyakinan diri
5  TABII ORG BERJAYA STEPHEN R COVEY – [LAST 2016] – KAJIAN KES/ESEI


6  FAKTOR KEJAYAAN SEIMBANG –JERI – ESEI [LAST MASUK ASPEK ROHANI-STRUKTUR]
7  SUMBER IDEA BARU [LAST 2016] – KAJIAN KES/ESEI
8  KAEDAH MENJANA IDEA [LAST 14[U]] – SUMBANGSARAN & KUMPULAN FOKUS
9  PROSES MEREALISASIKAN IDEA – ESEI
10  MEMULAKAN SENDIRI PERNIAGAAN – KEBAIKAN/KELEMAHAN [LAST 13[U]]
11  FAKTOR PERTIMBANGAN SEBELUM AMBIL ALIH PERNIAGAAN. [BELUM PERNAH]
12  JENIS-JENIS FRANCAIS [BELUM PERNAH]
13  PAKATAN STRATEGIK – BENTUK2 PAKATAN [LAST 13[U]]
14  MODAL BUKAN KEWANGAN – [BELUM PERNAH]
15  SUMBER MODAL FORMAL & TIDAK FORMAL [LAST 15[U]]
16  KENAL PASTI 5 JENIS BENTUK BANTUAN – NYATAKAN PIHAK KERAJAAN/SWASTA/BADAN BERKANUN YG MEMBERI BANTUAN– KAJIAN KES/STRUKTUR
17  KENAL PASTI ORGANISASI SPT MARA/FAMA/MATRADE/PUNB DSB DAN NYATAKAN BENTUK BANTUAN YG DIBERIKAN – STRUKTUR

BAB 2 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M, JUMLAH MAX BAB 2 = 20-30M]
1  DEFINISI RP [BELUM PERNAH]
2  KEPENTINGAN RP [LAST ESEI 2015]
3  KANDUNGAN RUMUSAN EKSEKUTIF [ LAST 15[U]]
4  KANDUNGANLATAR BELAKANG SYKT/PEMILIK/PROJEK [BELUM PERNAH]
5  ELEMEN RANCANGAN PEMASARAN [LAST 13[U]]
6  ELEMEN RANCANGAN PENGELUARAN/OPERASI [BELUM PERNAH]
7  DRAF PENUH RP UTK MEMOHON PEMBIAYAAN/MEMULAKAN PERNIAGAAN [BELUM PERNAH] – TARGET ESEI

BAB 3 [STRUKTUR MAX 15M, ESEI MAX 20M @ KES MAX 35M, JUMLAH MAX BAB 3 = 35-50M]
1  MAKSUD PERNIAGAAN ANTARABANGSA [BELUM PERNAH]
2  TAHAP PAB –KAJIAN KES
3  STRATEGI MEMASUKI PAB – KAJIAN KES/ESEI
4  KONSEP2 PAB – GLOBALISASI/NASIONALISASI/LOKALISASI/PENSWASTAAN
5  CABARAN PAB – STRUKTUR [LAST 2017 – ESEI]
6  RISIKO PAB – STRUKTUR [LAST 2018 – ESEI]
7  PERDAGANGAN BARTER & PERBANKAN KORESPONDEN –STRUKTUR
8  PERDAGANGAN TIMBAL BALAS [BELUM PERNAH]
9  KEMPEN KERAJAAN [LAST 2014]
10  PROMOSI PELABURAN [BELUM PERNAH] – INSENTIF2 DALAM PROMOSI PELABURAN
11  PUSINGAN URUGUAY – STURKTUR
12  OBJEKTIF PERLINDUNGAN PERDAGANGAN [LAST 15[U]]

BAB 4 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M@KES MAX 35M, JUMLAH MAX BAB 4 = 30 – 45M]
1  MAKSUD ETIKA PERNIAGAAN & ETIKA KERJA [BELUM PERNAH]
2  BEZA PENDEKATAN UTILITARIAN & INDIVIDUALISME [BELUM PERNAH]
3  FAKTOR PILIHAN PENDEKATAN BERETIKA – PENGURUS [LAST 13[U]-ESEI]
4  FAKTOR PILIHAN PENDEKATAN BERETIKA – PIHAK ORGANISASI [LAST 14[U] – STRUKTUR]
5  FAKTOR BERLAKU JENAYAH KOLAR PUTIH [BELUM PERNAH]
6  MAKSUD PIHAK BERKEPENTINGAN PRIMER DAN SEKUNDER [BELUM PERNAH]
7  PIHAK BERKEPENTINGAN PRIMER DAN SEKUNDER – TANGGUNGJAWAB PERNIAGAAN – ESEI
8  ALASAN ORGANISASI KECIL ELAKKAN MELAKSANAKAN TGJWB SOSIAL – STRUKTUR
9  HAK2 PENGGUNA – SITUASI – [TARGET ESEI]
10  PERANAN BETTER BUSINESS BUREAU [BBB] & KPDNKK – [BELUM PERNAH]

GOOD LUCK, DO YOUR BEST..

Comments

Popular Posts