Sumber : Cikgu Eza🦋: KTESI
PREDICTION CG AZLY PP SEM3 STPM 2019
BAB 1 [STRUKTUR MAX 18M, ESEI MAX 20M, KAJIAN KES MAX 30M = JUMLAH MAX BAB 1 = 60-68M]
1 BEZA USAHAWAN, PENIAGA, PENGURUS – aspek definisi/matlamat/sumbangan/risiko [LAST 15[U]]
ASPEK
|
USAHAWAN
|
PENIAGA
|
PENGURUS
|
MATLAMAT
|
Perniagaan yang mementingkan keuntungan disamping mengutamakan
tanggungjawab sosial.
|
Perniagaan yang mementingkan keuntungan semata-mata bagi menyara diri
dan keluarga dan tidak menjalankan tanggungjawab social.
|
Individu yang bekerja untuk mengurus sumber-sumber organisasi bagi
pihak syarikat.
|
SUMBANGAN
|
Menjalankan tanggungjawab sosial dengan memberi sumbangan kepada
masyarakat.
|
Tanggungjawab sosial bukan orientasi utama perniagaan.
|
Hanya bertanggungjawab menjalan tugas yang diamanahkan.
|
RISIKO
|
Mampu mengambil risiko yang sederhana dan terhitung
|
Hanya berminat untuk mengambil risiko yang rendah
|
Berhati-hati dengan risiko takut dipersalahkan dan dipecat.
|
2 PERANAN USAWAHAN SUDUT MIKRO [BELUM PERNAH]
- Sumber idea baru dan membuat pembaharuan.
- Melihat masalah yang wujud sebagai pencetus idea perniagaan yang bernas.
- Menangani kekaburan dan ketidakpastian serta sebarang risiko kegagalan.
- Menggembleng faktor-faktor pengeluaran.
3 PENDEKATAN PSIKOLOGI – PELOPOR & ANDAIAN [LAST 14[U]
- Mengkaji usahawan dari sudut-sudut personaliti atau peribadi seseorang usahawan.
- Ciri-ciri seseorang usahawan adalah berbeza denan orang yang bukan usahawan seperti ciri keperluan terhadap pencapaian , kawalan diri yang tinggi (lokus kawalan dalaman),sanggup bekerja kuat dan mengambil risiko.
Pelopor teori ini :
1) Mc clelland
-Mempunyai kehendak pencapaian yang tinggi dan berani memikul tanggungjawab
i. Keperluan pencapaian
ii.Lokus kawalan
iii.Berani mengambil risiko
2) De Vries
- Individu yang tertekan dan tidak mendapat kemudahan semasa kecil, mendorong membuktikan keupayaan ketika dewasa.
3) Model baka
- Ciri-ciri yang lahir daripada identitinya sendiri
- Ciri yang membezakan usahawan dengan bukan usahawan
- Ciri usahawan ialah inisiatif, keupayaan merancang, mengambil risiko, kecekalan dan melibat serta mengesan peluang.
4 CIRI USAHAWAN BERJAYA – KAJIAN KES/ESEI
1) INISIATIF YANG TINGGI
-Usahawan mempunyai semangat untuk melaksanakan tanggungjawab tanpa diarah atau dipaksa
2)BERANI MENGAMBIL RISIKO
-Usahawan berani mengambil tindakan yang tidak pasti hasilnya seperti risiko kerugian
-Usahawan menghadapi ketidakpastian dengan keyakinan yang tinggi
-Cthnya, membuat pinjaman bank untuk penyelidikan dan pembangunan produk.
3)KREATIF
-Daya kreativiti yang tinggi untuk menghasilkan produk
-Penghasilan produk yang dapat memenuhi kehendak pelanggan.
-Cthnya, memulakan kaedah perniagaan baharu seperti dropship
4)INOVATIF
-Usahawan mampu menghasilkan idea baharu dengan menambah baik produk sedia ada.
-Pembaharuan dalam keluaran yang dapat meningkatkan taraf hidup masyarakat.
-Cthnya, penghasilan makanan yang unik
5)KEYAKINAN DIRI YANG TINGGI
-Usahawan yang berkeyakinan diri
5 TABII ORG BERJAYA STEPHEN R COVEY – [LAST 2016] – KAJIAN KES/ESEI
6 FAKTOR KEJAYAAN SEIMBANG –JERI – ESEI [LAST MASUK ASPEK ROHANI-STRUKTUR]
7 SUMBER IDEA BARU [LAST 2016] – KAJIAN KES/ESEI
8 KAEDAH MENJANA IDEA [LAST 14[U]] – SUMBANGSARAN & KUMPULAN FOKUS
9 PROSES MEREALISASIKAN IDEA – ESEI
10 MEMULAKAN SENDIRI PERNIAGAAN – KEBAIKAN/KELEMAHAN [LAST 13[U]]
11 FAKTOR PERTIMBANGAN SEBELUM AMBIL ALIH PERNIAGAAN. [BELUM PERNAH]
12 JENIS-JENIS FRANCAIS [BELUM PERNAH]
13 PAKATAN STRATEGIK – BENTUK2 PAKATAN [LAST 13[U]]
14 MODAL BUKAN KEWANGAN – [BELUM PERNAH]
15 SUMBER MODAL FORMAL & TIDAK FORMAL [LAST 15[U]]
16 KENAL PASTI 5 JENIS BENTUK BANTUAN – NYATAKAN PIHAK KERAJAAN/SWASTA/BADAN BERKANUN YG MEMBERI BANTUAN– KAJIAN KES/STRUKTUR
17 KENAL PASTI ORGANISASI SPT MARA/FAMA/MATRADE/PUNB DSB DAN NYATAKAN BENTUK BANTUAN YG DIBERIKAN – STRUKTUR
BAB 2 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M, JUMLAH MAX BAB 2 = 20-30M]
1 DEFINISI RP [BELUM PERNAH]
2 KEPENTINGAN RP [LAST ESEI 2015]
3 KANDUNGAN RUMUSAN EKSEKUTIF [ LAST 15[U]]
4 KANDUNGANLATAR BELAKANG SYKT/PEMILIK/PROJEK [BELUM PERNAH]
5 ELEMEN RANCANGAN PEMASARAN [LAST 13[U]]
6 ELEMEN RANCANGAN PENGELUARAN/OPERASI [BELUM PERNAH]
7 DRAF PENUH RP UTK MEMOHON PEMBIAYAAN/MEMULAKAN PERNIAGAAN [BELUM PERNAH] – TARGET ESEI
BAB 3 [STRUKTUR MAX 15M, ESEI MAX 20M @ KES MAX 35M, JUMLAH MAX BAB 3 = 35-50M]
1 MAKSUD PERNIAGAAN ANTARABANGSA [BELUM PERNAH]
2 TAHAP PAB –KAJIAN KES
3 STRATEGI MEMASUKI PAB – KAJIAN KES/ESEI
4 KONSEP2 PAB – GLOBALISASI/NASIONALISASI/LOKALISASI/PENSWASTAAN
5 CABARAN PAB – STRUKTUR [LAST 2017 – ESEI]
6 RISIKO PAB – STRUKTUR [LAST 2018 – ESEI]
7 PERDAGANGAN BARTER & PERBANKAN KORESPONDEN –STRUKTUR
8 PERDAGANGAN TIMBAL BALAS [BELUM PERNAH]
9 KEMPEN KERAJAAN [LAST 2014]
10 PROMOSI PELABURAN [BELUM PERNAH] – INSENTIF2 DALAM PROMOSI PELABURAN
11 PUSINGAN URUGUAY – STURKTUR
12 OBJEKTIF PERLINDUNGAN PERDAGANGAN [LAST 15[U]]
BAB 4 [STRUKTUR MAX 10M, ESEI MAX 20M@KES MAX 35M, JUMLAH MAX BAB 4 = 30 – 45M]
1 MAKSUD ETIKA PERNIAGAAN & ETIKA KERJA [BELUM PERNAH]
2 BEZA PENDEKATAN UTILITARIAN & INDIVIDUALISME [BELUM PERNAH]
3 FAKTOR PILIHAN PENDEKATAN BERETIKA – PENGURUS [LAST 13[U]-ESEI]
4 FAKTOR PILIHAN PENDEKATAN BERETIKA – PIHAK ORGANISASI [LAST 14[U] – STRUKTUR]
5 FAKTOR BERLAKU JENAYAH KOLAR PUTIH [BELUM PERNAH]
6 MAKSUD PIHAK BERKEPENTINGAN PRIMER DAN SEKUNDER [BELUM PERNAH]
7 PIHAK BERKEPENTINGAN PRIMER DAN SEKUNDER – TANGGUNGJAWAB PERNIAGAAN – ESEI
8 ALASAN ORGANISASI KECIL ELAKKAN MELAKSANAKAN TGJWB SOSIAL – STRUKTUR
9 HAK2 PENGGUNA – SITUASI – [TARGET ESEI]
10 PERANAN BETTER BUSINESS BUREAU [BBB] & KPDNKK – [BELUM PERNAH]
GOOD LUCK, DO YOUR BEST..
Comments
Post a Comment